Espectaculo: noción e tipos
TIPOLOXÍA DOS ESPECTÁCULOS
[saltar desde "Criterios distintivos dos espectáculos en Kowzan" ata "Economia. Chejov"
CONCEPTO DE ESPECTÁCULO
É espectáculo...
O teatro
Os foguetes artificiais
O cine
Un contacontos
O circo
Un xograr
Un concerto pop ou de música clásica
A danza, o ballet
Unha actuación dun mago
Un espectáculo deportivo
Un evento multimedia
Uns motoristas funambulistas
Unha exhibición de avións
Non é espectáculo
O comic, porque non é un acto público. Pero si que ten dramaticidade e teatralidade.
Polo mesmo motivo tampouco o son a literatura ou a pintura
Un viño non é un espectáculo, aínda que se anuncie como tal. Neste caso estamos a facer uso dunha metáfora.
Se emitimos un sonoro arroto nunha recepción diplomática ou se alguén se ispe no medio da rúa, tampouco é espectáculo: iso é dar o espectáculo.
Un video xogo non é un espectáculo se non ten carácter público. Pero no caso dos video xogos, ademais de darse unha forte teatralidade (emprego de decorados, personaxes, atrezzo...) hai tamén dramaticidade. Ademais, o que sucede está a suceder en presente diante de nos, e sen posibilidade de cortar o seu fluxo. Por este motivo os video xogos son estudados nalgunhas universidade como parte dos estudos da performance.
Os xogos de rol tamén teñen dramaticidade e teatralidade, pero non son un espectáculo (alomenos en principio)
Non é espectáculo: rito
O voo do botafumeiro ou o antroido de Laza. Que sexa un espectáculo ou non dependerá do receptor: para uns é rito/festa, mentres que para outros é espectáculo. O mesmo podemos dicir da Semana Santa de Sevilla.
Un trazo distintivo do espectáculo é que sexa un fenómeno observado por outro, ou sexa, o que o define é o receptor. No rito, polo contrario non hai ninguén observando: todos son participantes.
Non é espectáculo: a espectacularización
A visita dun político a un mercado non é espectáculo: é a espectacularización dunha visita. O mesmo podemos dicir da sinatura dun tratado de paz, e de certos ritos relixiosos. No caso das espectacularizacions os límites entre realidade e ficción son borrosos. Se o auditorio se distancia e entende que ese estreitar as mans das praceiras e ese coller nenos no colo é un finximento, a visita do político perde sentido, porque él pretende que sexa real ese afecto polas praceiras e bebés. Por iso neste tipo de espectacularizacións é necesario que teñan clac (público profesional: neste caso do propio partido) para reforzar a sensación de realidade. Na actualidade as manifestacións sindicais tamén teñen clac, formada polos liberados do propio sindicato, de maneira que os manifestantes máis activos frecuentemente non pertencen ao sector en conflito. Isto conduce á terxiversación: ao seren borrosos os límites entre realidade e ficción e tentar reforzar a verdade mediante a idealización sempre se está en risco de que pareza máis falso. O reverso da clac son os pateadores ou reventadores.
Non é espectáculo: vida cotiá, turismo...
Os obreiros traballando nunha gabia mentres son observados por xente ociosa é vida cotiá. Igualmente o é un barman preparando un cóctel, ou as mozas e os mozos exhibíndose no paseo dun centro comercial. Non é espectáculo, pero hai performatividade.
Unha posta de sol (Natureza) non é un espectáculo, porque non é un artefacto.
A visita ás Médulas de León (Natureza intervida polos humanos) ou a visita aos tellados da Catedral de Santiago (artefacto humano) non son un espectáculo: é turismo.
Para que se dea o espectáculo debe haber unha vontade de comunicación nos dous estremos do proceso comunicativo: o receptor e o emisor. Isto non se dá no espectáculo da Natureza.
Esa vontade é evidente no caso de que o espazo no que se desenvolve o acto público sexa un ámbito espectacular: praza de touros, cancha de baloncesto, auditorio...
Pero o espectáculo NON ven definido SO pola vontade dos executantes en atraer a atención do público. Porque esa vontade dos executantes é común a todolos fenómenos performativos, nos que se fai algo para ser mostrado: por exemplo na interacción da vida cotiá, nos ritos e celebracións nas artes performativas...
Televisión, cine, youtube
A televisión é un medio de comunicación, non é un espectáculo, pero si que é un contedor de espectáculos.
Os informativos non son un espectáculo, aínda que foron derivando cara á espectacularización.
O cine foi un espectáculo, sen dúbida, que congregaba a boa parte da comunidade. Pero é un espectáculo unha película que se emite para un número reducido de persoas espalladas pola sala? Non se parece máis á experiencia estética da literatura na que o autor se comunica cuns lectores individuais que non interacciónan entre si, nin coa película que se está a emitir?
O cine na televisión ou un programa de variedades na tv son espectáculos? Cando so había canais xeneralistas e as familias extensas sentaban diante do aparato, e todo o país vía o mesmo programa e comentábao ao día seguinte había un sentimento de comunidade. Hoxe en día é difícil considerar que exista un público cun sentimento de pertenza a un grupo, que nos permitiría con toda a propiedade chamarlle espectáculo a esas emisións.
As gravacións e os streaming de Youtube e outros fenómenos de internet son espectáculos? Aqui si que existe unha comunidade, unha interacción dentre desa comunidade e entre a comunidade e o autor.
O paradigma do espectáculo está a cambiar constantemente. Esta é unha caracteristica dos paradigmas tanto en ciencias sociais como en ciencias puras.
Dramatizacións do patrimonio
As dramatizacións do patrimonio son un tipo de performance nos que a sociedade aprópiase á súa maneira do pasado. En Herdeiros pola forza (2012), do arqueólogo Xurxo Ayán e o xornalista Manuel Gago descríbese este fenómeno dun xeito moi gráfico:
Velaí están as festas de temática prehistórica e histórica en Galicia, con familias enteiras facendo de romano, de castrexo, de neolítico ou do que se preste, ou as páxinas webs e blogs de xente que reinterpreta á súa maneira o Patrimonio arqueolóxico. A día de hoxe, a Arqueoloxía oficial ou se mete de cheo nesta realidade ou queda marxinada. (Ayán e Gago: 2012, 157)
A proposta de Ayán e Gago é unha alegación a prol da participación activa da sociedade no goce do patrimonio cultural, na súa preservación e na construción de identidade, denunciando “á elite de burócratas, técnicos, académicos, e intelectuais que marxina ás comunidades locais e a cidadanía en xeral na xestión de bens patrimoniais públicos” (Ayán e Gago: 2012):
En Santa Tegra as tendas de souvenirs venden petroglifos celtas con significado (máis caros ca os que non teñen significado, enténdese); nas axencias de viaxes de Compostela un pack turístico é a chamada Fin de Semana Celta, que inclúe visita a San Cibrán de Lás, balneario en Laias, paseo polo Miño e degustación de viño en adegas do Ribeiro; nas termas de Outariz en Ourense, o empresario de turno viu posibilidade de negocio e propón dous circuítos de spa, o circuito zen, para os máis orientalistas, e o circuito celta, con piscinas en forma de cabana castrexa e recreación de dolmens; o país enteiro está inzado de escenografías inspiradas na Idade de Ferro, como restaurantes e bungalow-pallozas, merendeiros, faros e repetidores con forma de choupanas castrexas; proliferan as festas populares de ambientación protohistórica coma o Oenach Atlántico de Narón, o Beltaine de Santa Comba, a Festa de Prehistoria en Mos ou a Festa do Esquecemento en Xinzo de Limia. (Ayán e Gago: 2012, 205)
Para o arqueólogo Ayán, que traballa no Instituto de Ciencias do Patrimonio do Centro Superior de Investigacións Científicas (CSIC), e para o xornalista Gago, director do portal do Consello da Cultura Galega, é necesario que a cidadanía participe destas actividades, que goce destas festas, que faga este tipo de turismo e que viva del. O importante é que “asociacións, comunidades locais e concellos levan a cabo iniciativas propias á marxe do discurso científico xerando novas formas de patrimonialización” (Ayán e Gago: 2012, 206)
TURISMO, ESPECTACULARIZACIÓN, VIDA COTIÁ e RITO
Non son espectáculos, pero son materia de estudo importante para as Teorías dos Espectáculos
Turismo
Dicíamos antes que é dubidoso considerar o espectáculo da Natureza como un espectáculo. Sen embargo o que si non admite dúbida é que a Natureza, as viaxes ou as cidades, que conforman a materia do turismo (turismo segundo o DRAE é o conxunto dos medios conducentes a facilitar as viaxes por pracer), si que deben ser estudadas polas Teorías dos espectáculos e da comunicación.
O espectáculo da Natureza non é ofrecido por unha(s) persoa(s) senón pola propia Natureza, pero o turismo organiza ese material para nolo ofrecer. Podemos falar por exemplo das condicións formais da beleza que Aristóteles contempla na súa Poé6ca: a taxis, ou arranxo espacial das partes; a simetria, ou proporción e o to horismenon, ou sen6do da medida.
Unha visita guiada, por exemplo á cidade de San6ago debe contemplar como mínimo estas condicións, e así dispoñer ben a visita con sen6do do ritmo (que non se faga pesada); que haxa proporción entre as partes de interese de que consta a visita (que non consista en pasar o día enteiro na catedral e no úl6mo momento pasear a correr polas rúas en quince minutos) e, por úl6mo, que non sexa longa ou breve de máis.
O turismo se estuda en moitas universidades como un fenómeno da performance, emparentado cos espectáculos. Ver: Centre for Tourism and Cultural Change, Faculty of Arts & Society, Leeds Metropolitan University, UK. •
• Entenderemos o turismo como espectacularización.
Espectacularización
A sinatura pública dun tratado de paz, ou a devandita visita dun político a un mercado non son espectáculos, pero teñen unha calidade espectacular e participan da dramaticidade e da teatralidade, por iso son materia das Teorías dos espectáculos e da comunicación. Porque son espectaculares e porque as fronteiras do que sexa un espectáculo son borrosas e se sitúan nun continuum.
• A espectacularización sempre o é dun rito ou da vida cotiá
• Rito (extracotiá) ‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐ hai performatividade ---- pode derivar en espectacularización
• Vida cotiá ‐‐‐-------------------- hai performatividade ---- pode derivar en espectacularización
rito: nivel macro / vida cotiá: nivel micro
O trazo diferencial da espectacularización é o nivel macro. A espectacularización dase no nivel de grandes organizacións ou grandes eventos (Os xogos Olímpicos), contrariamente á vida cotiá, que se da a un nivel micro, de interacción persoal (un entrenamento).
• Con todo tamén é difícil establecer fronteiras nítidas entre un e outro fenómeno, xa que o político no mercado está promocionando unha candidatura dun partido polí6co (nivel macro), pero tamén está exercendo un rol (nivel micro). Un caso de nivel macro neto sería o terrorismo, ou os desfiles militares, ou as manifestacións.
• A vida cotiá nunca é espectacular, xa que no momento en que se convirte en espectacular pasa a ser extracotiá. E pasa a ser espectacularización. É o caso de Arguiñano, que na súa cociña fai vida co6á, facendo show cooking está espectacularizando o seu traballo e facendo un programa de tv fai espectáculo.
• O rito é extraco6á por definición, pero non necesariamente é espectacular. O rito pode ser público e ín6mo a un tempo, como as misas na cociña dunha casa.
Espectacularización
Espectacularización polí6ca (mí6nes, sinaturas de tratados reais, coroacións, etc.)
• Turismo (tema6zación de hoteis, de cidades ou barrios, de rutas, parques temá6cos, etc.)
• Drama6zacións do patrimonio (mercados medievais, festa da istoria, ceas medievais, etc.)
• Cerimonias de iden6dade e afirmación (manifestación do orgullo gai, desfiles militares, etc.)
• Ac6vismo e terrorismo (atentado contra as torres xemeas, accións do peta, accións de femen, etc.)
• Hai máis 6pos de espectacularización que tratamos no tema ESPECTACULARIZACIÓN
Evento espectacular / espectacularización
A diferenza entre un evento espectacular e a espectacularización é que o primeiro é un espectáculo, e o segundo, non.
Un mercado medieval é a espectacularización dun mercado e a súa finalidade é a venda de queixos, embutidos, artesanía, etc.
Un torneo, unha función de títeres, un pasarrúas que se celebran no marco dun mercado medieval son espectáculos.
De igual modo unha manifestación é espectacularización pero unha acción do PETA ou as carrozas do desfile gai son espectáculo; un parque temá6co é espectacularización en cuxo seo se verifican determinados espectáculos; unha ruta turís6ca ou cultural (por exemplo a visita ao Centro de Interpretación de Arte Rupestre de Campolameiro) é espectacularización pero a drama6zación de cómo vivían os primi6vos habitantes da zona que se realiza ao final da visita é un espectáculo.
O
caso
da
danza
hindú.
Do
rito
ao
espectáculo,
e
daí ás
AAEE
Na India, a danza foi unha arte moi evolucionada históricamente, e vinculada directamente ao rito. No século XIX, debido á influencia do puritanismo británico e ás ansias de reforma social –ou sexa, do colonialismo‐, a danza adquire mala fama entre as clases altas hindús (recordemos que moita da danza hindú 6ña carácter eró6co e era prac6cada polas pros6tutas sagradas dos templos).
A danza perde os patrocinios, e tanto a danza do templo no sur da India como a danza de Corte no norte caen nun estado de decadencia e corrupción. A principios do s.XX Rabindranath Tagore, dalle pres6xio e pulo á danza india, implantando estudos de danza na súa escola en Bengala.
A par6r de 1930 a danza india pasa aos escenarios, recupera e supera a anterior posición social na India e pasa a ser un importante carimbo de iden6dade cultural fora da India. Este caso ilustra o paso do rito (espectacularidade, pero non espectáculo) ao espectáculo, e cómo as fronteiras son borrosas e porosas.
Trazos diferenciais do rito:
– A vontade de transcendencia. Podemos dicir que o rito pasa a ser espectáculo cando se desacraliza. Aínda que aquí se da un territorio fronteirizo con certas formas de teatro (El misteri d'Elx), de danza (certas danzas orientais), etc.
– A non dis6nción entre público e executantes: todos par6cipan do rito. Aínda que podemos argumentar que hai espectáculos dos que par6cipan tanto público como executantes (os happenings, por exemplo). Inversamente, hai ritos nos que so os executantes teñen un papel ac6vo.
– Hai vontade por parte dos executantes en atraer a atención do público? Ao noso xuízo este e o trazo diferencial máis importante. Un rito que se amosa como unha exhibición, como por exemplo se da nas Exposicións Universais ou en certas formas de turismo (pensemos nas exhibicións dos voadores de Papantla en Mexico) é un espectáculo. Complementariamente a isto, se os receptores contemplan o rito como unha mera exhibición desprovista de significado transcendente estamos a falar dun espectáculo.
Vida cotiá
As cues:óns de xénero (non so ser home ou muller, senón facer de, comportarse como home ou muller), os oficios cara ao público (médico, avogado, vendedor...), os roles familiares (de pai, neto, sogra...) son suxeito de drama6zación e suscep6bles de ser estudados conforme o modelo dramatúrxico.
Trazo diferencial da vida co6á: o nivel micro. A vida co6á nas súas caracterís6cas de drama6cidade e teatralidade dase nas relacións sociais de 6 a 6, interpersoais.
O DEPORTE, OS ESPECTÁCULOS DE RISCO E OS EVENTOS ESPECTACULARES • son espectáculos sen dúbida, pero non entran dentro do ámbito das artes do espectáculo.
O
DEPORTE:
codificado
e
improvisado
O deporte demanda unha serie de movementos moi codificados (Schechner: 156), de tal xeito que os eventos depor6vos son incomprensibeis para aqueles que non coñecen os códigos específicos de cada deporte. O deporte é unha combinación poderosa de conducta codificada e conducta improvisada.
É importante dis6nguir entre actuacións improvisadas, codificadas e marcadas. Toda actuación, mesmo a máis naturalista pode ser marcada, pero que sexa marcada non quere dicir que estea codificada. Unha acción codificada é aquela cun código semió6co de significados absolutamente extraco6á.
Toda conducta é suscep6ble de ser analisada semió6camente, porque toda conducta “significa algo”. Pero no caso da actuación codificada os actuantes desenvolven unha mestría nun sistema separado da conducta ordinaria ou co6á.
A improvisación pode darse coa conducta codificada ou con materiais novos. Improvisar quere dicir traballar sen unha par6tura totalmente marcada.
O personaxe no deporte
O deporte par6cipa así dun 6po de personaxes que tamén existen no rito (os oficiante de vodas) e na maioría das artes do espectáculo orientais nos que os performers teñen competencias extracotiás. No deporte, igual que no teatro oriental é fundamental acadar certo nivel de trance
De todas formas, noutro nivel de análise, os depor6stas como personaxes dramá6cos teñen unha en6dade menos complexa que os oficiantes de ritos ou os bailaríns de baile de salón, e extremadamente simple en comparación cos personaxes das artes do espectáculo orientais.
Abundaremos nisto cando demos o tema dos personaxes. A pa6naxe arks6ca, aínda que se chame arks6ca é un deporte a todos os efectos (hai compe66vidade).
Sen embargo no match de improvisación, malia chamarse match, debemos consideralo teatro, xa que o seu fin é principalmente lúdico. Unha exhibición de pa6naxe arks6ca considerarémola un evento espectacular fronteirizo coa arte.
Trazo diferencial do deporte: a compe66vidade.